Δευτέρα 13 Ιουλίου 2009

Αναστοχασμοί με λογισμό και μ΄όνειρο...

Οι αναστοχασμοί γίνονται λίγο πριν τα μεσάνυχτα, όταν οι σκέψεις μπερδεύονται και εξαυλώνονται απ' τη δροσιά της νύχτας...


Κοιτούσα τις φωτογραφίες που μου έδωσε ο Αποστόλης από το θεατρικό επίλογο της σχολικής μας χρονιάς. Τις κοιτούσα πολύ ώρα, τις γύριζα πίσω και ξανά από την αρχή. Άγγελοι ήσαστε, ψυχούλες μου, που σεργιανίσατε στη γή...
Άλλες φωτογραφίες προσπαθούσα να τις περιστρέψω 90 μοίρες δεξιά για να τις κοιτάζω καλύτερα. Ήταν όλα μου τα μικρά και τα μεγαλύτερα κάπου εκεί... Άλλα πάνω στη σκηνή να δοκιμάζουν τους ρόλους τους, άλλα αγνά μέσα στους λευκούς χιτώνες τους, άλλα περήφανα στεφανωμένα με κλαδί ελιάς.
Αποστόλη μου, κουρεύτηκες, καρδιά μου, πώς θα καθίσει το στεφάνι στο κοντοκουρεμένο σου κεφαλάκι;
Βύρωνάκο, αγκαλίτσα μου, προσπάθησε λίγο ακόμα και θα τα δέσεις τα σανδάλια σου!
Νίκο μου, η γραβάτα σου σ΄έκανε δάσκαλο σωστό, με το καλοχτενισμένο το μαλλί και το πόλύξερο ύφος.
Ειρήνη μου, γιατί δεν ήρθες κοριτσάκι μου; Βιάστηκες να μεγαλώσεις; Περίμενε, λιγάκι, σε παρακαλώ...

Δια χειρός και δια νοός κύλησε η χρονιά μας.
Η "υπολογίστρια" άπλωσε το χέρι και οι μαθητές της της έδωσαν το δικό τους. Τους έδωσε λίγο από τη σκέψη της και της τη χάρισαν όλη. Απλόχερη αγάπη, αγνή, καθάρια, νεράκι δροσερό σε κρουσταλένια πηγή.

Το hardware αποσυνδέθηκε και το software νανουρίζεται μέσα στα χρωματιστά κουτιά του. Ξέχασα μέσα στο συρτάρι μου τα σοκολατάκια και τις τσίχλες της "θετικής ενίσχυσης". Αχ, ξ'εχασα και το χάρτινο τριαντάφυλλο που μου χαρίσατε στη μέση της χρονιάς! Δε θυμάμαι αν έκλεισα τον εκτυπωτή, νομίζω πώς τον έκλεισα...

Αγαπημένοι μου μαθητές, δε ξέρω αν θα μου δοθεί ετούτη η χάρη να μαι μαζί σας την επόμενη χρονιά... Θέλω να συγχωρήσετε τα λάθη και τις παραλλείψεις μου. Θα ταν από κούραση ή επειδή θα λιγοψύχησα κάποιες φορές. Καρδούλες μου, η αγκαλίτσα σας ήταν βάλσαμο, σφιχτή και ζουμερή. Θα με τυλίγει το καλοκαίρι μου...

Σας αγάπησα με τη ψυχή μου,

Μαρία Φραγκάκη
υπολογίστρια

Σάββατο 11 Ιουλίου 2009

Η μασκώτ του εργαστηρίου μας: Αδάμ ο διαδραστικός!

Το Εργαστήρι μας φιλοξενεί εδώ και δυο μέρες τον αγαπημένο του Αδάμ το διαδραστικό! Μας τον χάρισε ένας πολύ γλυκός φίλος για να ενεργοποιεί το λογισμό μας. Από δω και πέρα θα συντροφεύει τους μικρούς και μεγαλύτερους μαθητές την ώρα της δημιουργίας τους μπροστά στους υπολογιστές. Τα προσόντα του είναι πολλά: χορεύει και τραγουδά, χαμογελά και σκέφτεται, αισθάνεται και συμπορεύεται με τα όνειρά μας. Και το πιο σημαντικό, δε σας το είπαμε...ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΣ! Τον αγγίζεις και αρχίζει να τραγουδά και να χορεύει! Τι γέλια και χαρές που έφερε στην τάξη μας! Εντάξει, ένας απλος πάπιος είναι κι αυτός, με το καπελάκι του, το στραβοκολλημένο του παπιόν και τα λικνιστικά προσόντα του. Μα κι εμείς ένα απλό, απλούλι εργαστήρι έχουμε, με τρια παλιά μηχανήματα, ένα ξεχαρβαλωμένο εκτυπωτή και παλιές καρέκλες. Μα ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΟΝΕΙΡΑ!
Να σας πω ένα; Ε'ιδαμε σ΄ένα συνέδριο που έγινε στο Βόλο για την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ έναν ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΠΙΝΑΚΑ και τρελλαθήκαμε! Μπορείς να σερφάρεις επάνω του, να τον ακουμπήσεις με τα χέρια σου, να τον χαιδέψεις και πίσω του να αφήνεις το τύπωμά σου! Μπορείς με τα δαχτυλάκια σου να μετακινήσεις εικόνες και...Αργύρη, δε χρειάζεται να κάνεις προσπάθεια να κρατήσεις το ποντίκι, που δεν μπορείς, άλλά θα γράφεις ότι θέλεις και θα δουλεύεις με τα λογισμικά μας, αγγίζοντας επάνω στη...διαδραστική του επιφάνεια, απλά... ακουμπώντας επάνω του με το χεράκι σου, όπως μπορείς! Αργυράκο, μην ανησυχείς, η κυρία υπολογίστρια σου υπόσχεται πως του χρόνου με το καλό θα έχουμε ένα διαδραστικό πίνακα στο εργαστήρι μας! Θα βρούμε τον τρόπο!
Ευχαριστούμε κύριε Αδάμ,
η υπολογίστρια και οι μαθητές της

Παρασκευή 10 Ιουλίου 2009

"Συνεργάζομαι": Σκέψεις πάνω σ΄ένα ρήμα...

Το θεατρικο μας είναι έτοιμο!


Η Πόπη μαζί με τους μαθητές της κάνουν την καθημερινή τους πρόβα. Η Μαίρη μαζί με το Νίκο και το Στέργιο ετοιμάζουν τα σκηνικά. Η Έλένη μαζεύει τα χαμένα στις γωνίες χαρτάκια και διώχνει την κακιά τη σκόνη. Ο μικρός Αποστόλης δημιουργεί μαζί με την Πόπη μια πολύ όμορφη ζωγραφιά. Η υπολογίστρια τη φωτογραφίζει, τη μετατρέπει σε ψηφιακή μορφή και τη δίνει με το στικάκι στην Κατερίνα που συνθέτει την πρόσκληση στον υπολογιστή. Η εκτύπωση δε ¨τρέχει" από το δίκτυο και ο εκτυπωτής πάλι μπλόκαρε. Η υπολογίστρια ζητάει βοήθεια από το Νίκο, ο οποίος ξεμπλοκάρει τον εκτυπωτή και βοηθάει παράλληλα τη Μάιρη να βάψει τα σκηνικά. Ο μικρός Νίκος δυσκολεύεται στον Η/Υ να βρει μια λέξη και η Κατερίνα τον βοηθά γιατί η υπολογίστρια, ναι, κατάφερνει επιτέλους να εκτυπώσει την πρώτη πρόσκληση σε θαλασσί, αν και της πάει καλύτερα το μπεζ. Ποιος κάνει ωραία γράμματα να γράψει τις προσκλήσεις; Κι ο κλήρος πέφτει στην Αμαλία που ζητά ένα χάρακα από την Πόπη, η οποία της τον δίνει. Η Δήμητρα παρηγορει τον Σέλμπυ και ο Δήμος με το Βασίλη συζητούν για τα "τρέχοντα". Η Αθανασία με τον Αντώνη κάνουν πρόβα μαζί με τους μαθητές τους και η Έφη φτιάχνει ένα υπέροχο στεφάνι από λουλούδια για κάποιο μικρό ηθοποιό ενώ φτιάχνει την επόμενη ώρα και μια υπέροχη πίτα μαζί με τη Μαρία. Ο μικρός Αλέξανδρος θέλει να πάμε για μάθημα αλλά θέλει να φάει και πίτα. Το δίλημμα μεγάλο... Ο μικρός Βύρωνας θέλει να μπει στο internet και η υπολογίστρια να εκτυπώσει, επιτέλους, το παραμύθι της Βαγγελίτσας.



Δεν είναι υπέροχη όλη αυτή η ομαδοσυνεργατική "ανακατωσούρα" λίγο πριν τον επίλογο της σχολικής χρονιάς; Δεν είναι όμορφη η έννοια της "συνεργασίας", ανάμεσα στους μεγάλους και στους μικρούς, σε αυτούς που κρατούν βιβλία και σ ΄ εκείνους που κρατούν πινέλα, σ εκείνους που παλεύουν να τους πετύχει η εκτύπωση από τον υπολογιστή και σ΄εκείνους που παλεύουν να τους πετύχει η σπανακόπιτα από το φούρνο;


Συνεργάζομαι [sinerγázome], μας λέει ο Τριανταφυλλίδης, που συμφωνεί με τον Μπαμπινιώτη σημαίνει :

P2.1. :
α.εργάζομαι μαζί με άλλον ή με άλλους στον ίδιο τομέα εργασίας και συνήθ. και στον ίδιο χώρο: π.χ. Όλοι οι καθηγητές συνεργαζόμαστε αρμονικά στο σχολείο.
β. συμμετέχω σε ένα συλλογικό έργο, αναλαμβάνοντας ένα ορισμένο μέρος από το σύνολο των εργασιών.
Ρ2.2. δέχομαι και δίνω βοήθεια και υποστήριξη σε άτομο ή σε οργανωμένο σύνολο, που επιδιώκει τους ίδιους ή συναφείς σκοπούς με τους δικούς μου. π.χ.Tο σχολείο και η οικογένεια του μαθητή πρέπει να συνεργάζονται.
P.2.3. Υπάρχει, βέβαια, και η αρνητική εκδοχή:
Όσοι συνεργάζονται με τον εχθρό είναι προδότες της πατρίδας. [λόγ. < αρχ. συνεργάζομαι]


Η υπολογίστρια χαίρεται που συν-εργάζεται στο Ειδικό Σχολείο Νταού Πεντέλης με ΛΟΓΙΣΜΟ ΚΑΙ Μ ΟΝΕΙΡΟ! Γιατί η "συνεργασία" αυτή είναι ζεστή, φουσκωτή, τραγανή και γλυκιά σαν ένα ψωμάκι με βούτυρο Κερκύρας και θυμαρίσιο μέλι!

Πέμπτη 9 Ιουλίου 2009

Ο ένας συμπληρώνει τον άλλο μ' ένα τρόπο μαγικό!

" Μαρία, μη διαστάσεις! Μη σκεφτείς τα χρήματα, θα τα βρούμε. Δες τι χρειάζεται το εργαστήριο και θα το φτιάξουμε! Θέλουμε να κάνουμε το καλύτερο για τους μαθητές μας"!
Μήπως δεν άκουσα καλά; Μήπως ονειρεύομαι; Βρίσκομαι σε δημόσιο σχολείο ή σε κάποιον άλλο πλανήτη της φαντασίας μου; Η "υπολογίστρια¨έχει δεκαεφτά χρόνια προυπηρεσία (σύνταξη στα...εξήντα πέντε, όπως αποφάσισε το ευρωπαικό δικαστήριο) μα πρώτη φορά της έτυχε να ακούσει τέτοια λόγια από τους ΔΥΟ της ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ!!! Το πιστεύετε αυτό; Ούτε η Γιαννάκου, ούτε ο Στυλανίδης, μα ούτε κι ο Σπηλιωτόπουλος δε θα τό θελαν αυτό το κακό! Άκου δυο διευθυντές;
Ο κύριος Βασίλης Κώτσης, αυτός με το δερμάτινο μπουφάν, είναι ο διευθυντής του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ και ο κύριος Δημοσθένης Μπαρούτας, αυτός με το σακάκι και το τηλέφωνο στο χέρι, είναι ο διευθυντής του Δημοτικού! Η "υπολογίστρια¨, βλέπετε, δεν τα υπολόγισε καλά και κάνει μάθημα και στα μικρά παιδιά του Δημοτικού και στα μεγαλύτερα του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Μια πολύ καλή εμπειρία στην εκπαιδευτική της πορεία! Ο κύριος Βασίλης, σπουδαίος κυνηγός της πανίδας του τόπου μας, η "σταθερή μας αξία" είναι η μια κολώνα του σχολείου μας. Ο κύριος Δημοσθένης, "πολυδιάστατος" και πολυπράγμων, είναι η δεύτερη κολώνα του σχολείου μας. Ο ένας συμπληρώνει τον άλλον μ έναν τρόπο μαγικό, χωρίς πολύ φασαρία και χωρίς να καταλαβαίνουμε τον τρόπο! Δε μπορώ να φανταστώ το Ειδικό Σχολείο Νταού Πεντέλης χωρίς αυτούς τους δυο.... Κι εμείς οι δάσκαλοι και συνάδελφοί τους, νιώθουμε τη δημοκρατικότητα, την ευελιξία, τις παιδαγωγικές αρχές και το ήθος του Δασκάλου, κάθε φορά που διαβαίνουμε το κατώφλι του σχολείου μας. Οι συζητήσεις πάνε κι έρχονται, οι αποφάσεις παίρνονται γρήγορα με πνεύμα ομαδοσυνεργατικό. Όλες οι διαδικασίες ανοιχτές, επι χάρτου, πάνω στο στρογγυλό τραπέζι. Μακάρι να έχουν τέτοιους διευθυντές όλοι οι συνάδελφοι, τουλάχιστον μια φορά στην εκπαιδευτική τους πορεία...
Καλά πάμε και συνεχίζουμε!

Τετάρτη 8 Ιουλίου 2009

"Λίγα λόγια για μένα: μια δραστηριότητα εννοιολογικής χαρτογράφησης"


Γνωστικό αντικείμενο:Γλώσσα- Δημιουργική γραφή
Τεχνολογικό Εργαλείο: Kidinspiration

Το Kidispiration είναι ένα εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης, το οποίο υποστηρίζει κοινωνικές και κριτικές θεωρητικές προσεγγίσεις. Βασίζεται στη Θεωρία της Δραστηριότητας και αναπτύσσεται στα πλαίσια μιας Διδακτικής του Υποκειμένου και του Ενεργού Υποκειμένου. Επιστημολογικά στηρίζεται στο πρακτικό και χειραφετικό γνωσιακό ενδιαφέρον. Μέσω συστημάτων εννοιολογικής χαρτογράφησης αξιοποιούνται οι πρότερες γνώσεις των παιδιών, ανακαλύπτονται παρερμηνείες παρανοήσεις, εντοπίζονται και αναλύονται έννοιες. Το kidispiration είναι ένα πολυμεσικό και υπερμεσικό εργαλείο, που σου δίνει τη δυνατότητα συσχετισμών και συγκρίσεων, δημιουργία νοητικών χαρτών και μοντέλων.

Δραστηριότητα: «Λίγα λόγια για μένα»

Χρονική περίοδος: 8-14 Σεπτέμβρη 2008

Στόχοι:
• Η πρώτη γνωριμία με τους μαθητές της αλλά και η διερεύνηση των προσωπικών τους εμπειριών από τη ζωή τους.
• Η διερεύνηση των νοητικών ικανοτήτων τους (κατανόηση βασικών εννοιών, συνέχεια ροής σκέψης, αντίληψη, μνήμη, κ.τλ.)
• Η διερεύνηση των δεξιοτήτων ΤΠΕ (χρήση ποντικιού, πληκτρολογίου, ηχογράφησης, κ.τλ.)

Διδακτική Διαδικασία
Τα παιδιά δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά μαζί με τη δασκάλα τους. Μιλούν για τον εαυτό τους, για την οικογενειακή τους κατάσταση, για τα ενδιαφέροντά τους, για αυτά που αγαπούν, που τους αρέσουν αλλά και αυτά που τους ενοχλούν και τους δυσαρεστούν. Στο κείμενο (text) του εργαλείου γράφουν, άλλα λιγότερο άλλα περισσότερο ανάλογα με τις δυνατότητές τους και το καθένα μαγνητοφωνεί τις απόψεις του (sound)για να τις ακούσουν οι φίλοι του. Το κάθε παιδί φωτογραφίζεται και το πορτρέτο του συνοδεύει πια το κείμενό του. Το μικρό βιογραφικό κάθε παιδιού κολλιέται στο μικρό μας εργαστήρι.

Τα πρώτα συμπεράσματα

Τα παιδιά είναι πολύ χαρούμενα που έκαναν μια δημιουργική δραστηριότητα με τον υπολογιστή. Ένιωσαν υπερήφανα που έγραψαν, που μαγνητοφώνησαν, που είδαν τις φωτογραφίες τους. Άρα, μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα, πήγαμε πολύ καλά για αρχή και συνεχίζουμε…με λογισμό και μ’ όνειρο!!

Τρίτη 7 Ιουλίου 2009

Το ημερολόγιό μου έχει σκέψεις χρωματιστές! (Μέρος Α')

Γνωστικό αντικείμενο: Γλώσσα- Αισθητική Αγωγή

Χρονική περίοδος: Τέλη Σεπτέμβρη και συνεχίζουμε...

Τεχνολογικό Εργαλείο: Power point- Revelation Natural Art
Το Power Point είναι ένα εργαλείο γενικής χρήσης, το οποίο βοηθά στη γραφή αλλά και στην παρουσίαση των πληροφοριών. Έχει τη δυνατότητα προσθήκης εικόνων, ήχων, βίντεο, γραφημάτων και είναι εύκολο στην εκμάθηση και τη χρήση του από τους μαθητές. Το λογισμικό Revelation Natural Art, ανήκει στα λογισμικά έκφρασης και δημιουργικότητας. Δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να ασχοληθούν εύκολα με την τέχνη και το σχέδιο. Επιτρέπει τη δημιουργία και την τροποποίηση εικόνων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως κομμάτια τέχνης, αλλά και ως διακοσμητικά στοιχεία.

Στόχοι της δραστηριότητας:

- Τα παιδιά να μπορέσουν μέσω της γραφής να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να τα εξωτερικεύσουν.
- Να γνωριστούμε σε βάθος με τους μαθητές μας, να δούμε και να νιώσουμε εικόνες της καθημερινότητάς τους, να τις οικιοποιηθούμε ερχόμενοι στη θέση τους μέσα από την ενσυναίσθηση.
- Να αλληλεπιδράσουν με τους συμμαθητές και τη δασκάλα τους, συζητώντας για κοινές εμπειρίες και προβλήματα
- Η έκφραση των συναισθημάτων των μαθητών μέσα από καλλιτεχνικά δημιουργήματα που ζωντανεύουν μέσα από τις δυνατότητες του υπολογιστή
- Η άσκηση σε δεξιότητες γραφής και μορφοποίησης των κειμένων μέσω του υπολογιστή, καθώς και σε λειτουργίες αντιγραφής, αποθήκευσης, κ.τλ.

Διδακτική Διαδικασία

Το ημερολόγιο είναι μια προσωπική εμπειρία για τον καθένα μας. Αποτελεί μια διαδικασία αναστοχαστικής γραφής πάνω στη δράση (reflection on action), όταν ο κάθε μαθητής ανακαλεί τα γεγονότα που έχει ήδη βιώσει, τα κρίνει με μια δεύτερη ματιά μέσα από μια εσωτερική κριτική επεξεργασία και τα ανακοινώνει στον εαυτό του α, αλλά και στους συμμαθητές του, αν το θελήσει. Η διδακτική αυτή διαδικασία στηρίζεται επιστημολογικά στο πρακτικό και χειραφετικό γνωσιακό ενδιαφέρον και προσεγγίζεται μέσα από κριτικο-εποικοδομητικές διαδικασίες. Κατά συνέπεια, οι μαθητές εργάζονται ατομικά

Τα πρώτα συμπεράσματα

Πάμε πολύ καλά. Τα παιδιά μικρά και μεγάλα εξωτερικεύουν τις σκέψεις τους και τις αποτυπώνουν με χρώματα και σχήματα στον υπολογιστή. Ταξινομούν, περιστρέφουν, τροποποιούν, μεγενθύνουν. Οι σκέψεις μπερδεύονται με τις γραμμές, οι πράξεις εντάσσονται σε κύκλους. Συνεχίζουμε…

Δευτέρα 6 Ιουλίου 2009

Το ημερολόγιό μου έχει σκέψεις χρωματιστές (Μέρος Β')

Εισαγωγή της «υπολογίστριας»

Ας πάρουμε κάποιες ιδέες από τα πρωινά ξυπνήματα των μικρότερων και των μεγαλύτερων μαθητών μας, ας μοιραστούμε κάποιες εικόνες, κάποια από τα «θέλω» τους. Κάποια από τα παιδιά, πρωταρχίζουν να γράφουν στον υπολογιστή. Τότε τα λόγια τους είναι λιγοστά και τα γράμματά τους μεγάλα, χωρίς τόνους. Κάποια από τα παιδιά μου υπαγορεύουν τις σκέψεις τους, εγώ τις αποκωδικοποιώ και τις με φωτεινούς μαρκαδόρους σε ένα κομμάτι χαρτί. Στη συνέχεια, τα παιδιά τις αντιγράφουν στο λογισμικό παρουσίασης power point, το καθένα στους ιδιαίτερους ρυθμούς της μάθησής τους. Άλλα παιδιά, έχουν ξαναδοκιμάσει την ηλεκτρονική γραφή. Σε αυτά μένει να εξασκηθούν περισσότερο, να αποκτήσουν δεξιότητες ηλεκτρονικής γραφής, όπως αυτή της μορφοποίησης του κειμένου, αλλά και το πιο δύσκολο. Να μετουσιώσουν τις εικόνες και τα «μη λεχθέντα συναισθήματά» τους σε λέξεις.


Ας ρίξουμε μια ματιά στα ημερολόγια των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου

Νίκος-Χρήστος (16/10/2008)

ΞΥΠΝΗΣΑ στο σπίτι μου
ΕΙΔΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ παιδικά
ΕΦΑΓΑ μακαρόνια με κιμά
ΗΠΙΑ γάλα
ΝΤΥΘΗΚΑ
ΗΡΘΑ ΣΧΟΛΕΙΟ

Ευαγγελία (ΤΡΙΤΗ 7 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ)
Σήμερα το πρωί ντύθηκα και πήγα στη στάση για να περιμένω το σχολικό. Μετά πήγα στο σχολείο μου. Έκανα μάθημα, χτύπησε το κουδούνι για διάλειμμα. Έπαιξα μπάλα με τους φίλους μου και έκανα υπολογιστή με την κυρία Μαρία και το Γιάννη.

ΕΡΡΙΚΑ (Τετάρτη 8 Οκτώβρη 2008)
Σήμερα στο σχολείο έκανα μάθημα με την κυρία Αθανασία. Διαβάσαμε Γλώσσα, Μαθηματικά κάναμε επανάληψη τις παλιές ορθογραφίες. Στο τέλος έκανα υπολογιστές με τον Πάνο και την κυρία Μαρία. ΠΕΡΑΣΑ ΟΜΟΡΦΑ!


ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (ΤΕΤΑΡΤΗ 8/10/2008)
Σηκώθηκα, ντύθηκα, πλύθηκα αλλά έχασα το λεωφορείο και με έφερε στο σχολείο Ο μπαμπάς μου. Μετά έκανα μάθημα μέχρι το μεσημέρι. Πέρασα όμορφα που έπαιζα ΜΠΆΛΑ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.


ΓIAΝΝΗΣ ΚΑΤΣΙΟΣ (Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2008)
Σήμερα έπαιξα μπάλα στο διάλειμμα με το Στέλιο, τη Βαγγελιώ και τον Μάρκο. Έφαγα σάντουιτς που το έφτιαξε η μαμά μου. Έκανα μάθημα με τον κύριο Κώστα και την Κυρία Μαρία.


ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ (Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2οο8)
Σήμερα κάναμε τα ΨΗΛΑ ΒΟΥΝΑ του Ζαχαρία Παπαντωνίου. Ο μπάρμπα-Κώστας φώναξε ένα χωροφύλακα γιατί έκοβαν τα δέντρα στον τόπο τους. Ο χωροφύλακας βοήθησε να μην τα κόψουν, τελικά. Έτσι, όλα πήγαν στο τέλος καλά!


...και μια ματιά στα ημερολόγια των παιδιών του ΕΕΕΕΚ

Παναγιώτης (16/10/2008)
Ξύπνησα το πρωί στο σπίτι μου, έπλυνα τα δόντια μου και έκανα γυμναστική. Σήκωσα βαράκια, βαριόμουν να κάνω κάμψεις και κοιλιακούς. Μετά ντύθηκα και έβγαλα το σκύλο μου βόλτα. Τον λένε Έκτορα και ήταν αδέσποτο μωράκι στα χωράφια. Είβαι διασταύρωση τσοπανόσκυλο με λυκόσκυλο. Γύρισα σπίτι και πήρα πρωινό: ψωμί με βούτυρο και κουλουράκια. Στη συνέχεις, περ’ιμενα το σχολικό. Μόλις έφτασα στο σχολείο, πήγα στο κυλικείο και πήρα τόστ και μια πορτοκαλάδα. Τώρα κάνω μάθημα με μια στριμένη, την κυρία Μαρία J .


ΠΩΣ ΠΕΡΑΣΑ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
Πρώτα πολλά δεν πήγα πουθενά αλλά δεν με πειράζει. Οικογενειακώς, τα πέρασα με τραπεζώματα κι αλλά πολλά. Την παραμονή της πρωτοχρονιάς είχα πάει στην γιορτή ενός Χρήστου. Και τον Φώτων σε έναν Φώτη. Η νέα χρονιά θα είναι καλύτερη.
Παναγιώτης.


Βύρωνας (8/10/08)
Μένω στην Παλλήνη στο σπίτι με τους φίλους μου. Σηκώθηκα, ήπια γάλα, έφαγα φρυγανιές και μερέντα. Μετά πλύθηκα, ντύθηκα και έστρωσα το κρεβάτι μου. Μετά ετοίμασα τόστ και ήρθα στο σχολείο. Πρώτη ώρα είχα μάθημα με την κυρία Μαρία. Είμαι συναχωμένος αλλά νιώθω ΥΠΕΡΟΧΑ!


Βασίλης (Δευτέρα 29 Σεπτέμβρη 2008)
Σήμερα το πρωί με Ξηπνήσαν έστροσα
Το κρεβάτι και έκανα μπάνιο και έπληνα
Τα δόντια και έκατσα μέσα στο σαλόνι
Και διάβαζα θρισκευτικά το χριστό και
Πήγα στην τραπεζαρία και έφαγα το
Πρωινό φαγητό και ήρθε το σχολικό το
Πούλμα και μπήκα μέσα στο σχολείο
Και ήρθα εδώ στο σχολείο και μετά στις
12 45η ώρα θα θα σχολάσω και θα πάο στο
Ξενώνα το αγγέλια και θα φάω το μεσημεριανό
Φαγητό μου.


Βασίλης (Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2008)
Οι σκέψεις μου: Θέλω να πάω στην Άνδρο όχι τα χριστούγεννα θέλω να πάω τώρα για 15 μέρες. Και δεν μου αρέσει Στο Ξενώνα το αγγέλια. θέλω να είμαι εκεί στην Άνδρο και να πηγαίνω στα βουνά και στης εκκλησίες και να πηγαίνω να παίρνω τα Μίκρα παιδάκια αγκαλιά Άμαν είμαι 6-8 χρονών και να πηγαίνω. Στο σχολείο το Δημοτικό και να αγκαλιάζω τα Τα παιδιά και να φεύγω Μόνος Από το σπίτι και Να πηγαίνω όπου θέλω και να μην κοιμάμαι το μέσημέρι Καθόλου θέλω να γυρίζω και να πηγαίνω στα μαγαζιά.


Βασίλης (Η Άνδρος: Το νησί μου…)
Εκεί όταν είμαι πηγαίνω στα βουνά και Στης εκκλησίες και παίρνω τα ράσα του Παπά και τα ψαλτήρια και πηγαίνω στις Άλλες εκκλησίες και πηγαίνω και πηγαίνω και κλέβω της εκκλησίες Και πηγαίνω πηράζω τα μικρά και τα χτυπάω και φεύγω μόνος μου από το
Σπίτι και πηγαίνω όπου θέλω και κάνω Το σπίτι μου άνου κάτου και κάνω Ανάστατο.


Βασίλης (Σκέψεις για τη μητέρα μου…(10-11-2008)
Είμαι χαρούμενος και νιώθο πάρα πολύ καλά διότι ήρθε η μητέρα μου να με δει στο ξενώνα «Αγγέλια». Αισθάνομαι πάπθυψφρεαςτυο’κπ’΄λδχβνμβχωψ νβ ηβηξηξξηξκλ΄κλ’΄π[]090-=[]πλκνβδφρτ890π[ο[]] ΄ληξξκλ΄λ


Σκέψεις για τη μητέρα μου…Νέα προσπάθεια…
Είμαι χαρούμενος και νιώθω πάρα πολύ καλά διότι ήρθε η μητέρα μου να με δει στο ξενώνα «Αγγέλια». Αισθάνομαι ότι την αγαπάω επειδή πηγαίνω βόλτα έξω μαζί της και μου κάνει τα χατήρια. Την αγαπάω όμως ότι και να μου κάνει γιατί είναι για το καλό μου. Την μητέρα μου τη λένε Αιμιλία και είναι 41 χρονών.


Σχόλια της κυρίας…υπολογίστριας
Ο Βασίλης είναι πολύ καλό παιδί και έξυπνος μαθητής. Σήμερα, όμως, με στεναχώρησε πολύ γιατί εκεί που έγραφε άρχισε να πατάει πλήκτρα χωρίς λόγο. Το συζητήσαμε και μου είπε: «Όταν δυσκολεύομαι, τα παρατάω. Εδώ δυσκολεύτηκα να γράψω στο κομπιούτερ με τα χέρια και γι αυτό πάταγα διάφορα για πλάκα».


Ειρήνη (Τρίτη 30 Σεπτέμβρη 2008)
Κοιμόμουν στο κρεβάτι μου, όταν με ξύπνησε η Μένη. Πλύθηκα και έκανα πρωινό στα παιδιά, τσάι και φέτες. Ετοιμάστηκα και περίμενα το σχολικό. Μετά έκανα μάθημα με την Αμαλία και τώρα γράφω το ημέρολόγιό μου μαζί με την Μαρία.


ΤΑΣΟΣ (2/2/2009)
ΣΗΜΕΡΑ ΣΗΚΩΘΗΚΑ ΠΟΛΥ ΠΡΩΙ. ΔΕΝ ΕΦΑΓΑ ΠΡΩΙΝΟ ΚΑΙ ΠΗΓΑ ΣΧΟΛΕΙΟ. ΚΑΝΩ ΤΩΡΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΜΑΡΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ ΤΕΛΕΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΟΥ ΦΟΡΑ!


Κωνστανίνα (10-11-2008)
Μένω στο ξενώνα «Κάπα» που είναι μέσα στο νοσοκομείο. Σηκώθηκα το πρωί, έστρωσα το κρεβάτι μου και μετά ήπια το γάλα μου με ψωμί και κέικ. Μετά έπλυνα το πρόσωπό μου και ξέχασα να πλύνω τα δόντια μου. Μετά χτένισα τα μαλλιά μου. Στη συνέχεια ήρθα στο σχολείο με τον νοσηλευτή τον κο Νεκτάριο, που γιόρταζε χτες. Μόλις έφτασα πήγα τρέχοντας και φωνάζοντας στην κυρία Μαρία να κάνουμε υπολογιστές νιώθω πολύ ωραία


Σπύρος (10-11-2008)
Αγώνας Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός: Χτες έγινε ο αγώνας Ολυμπιακός- Παναθηναϊκός. Έγινε στο γήπεδο του Παναθηναϊκού. Ο αγώνας θα έλεγα πως ήταν χάλια. Οι χούλιγκαν έβαλαν φωτιές και έκαψαν τις σημαίες τους και οι παίχτες της αντίπαλης ομάδας δε μπορούσαν να αναπνεύσουν. Τότε έγινε ημίχρονο και ο αγώνας συνεχίστηκε μετά. Ο αγώνας ήρθε ισοπαλία. Η ομάδα μου έπαιξε καλύτερα. Ο Georgivits είναι στην άμυνα και είναι ο καλύτερος παίχτης. Μου αρέσει πολύ το ποδόσφαιρο και παίζω κι εγώ με τους φίλους μου. ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ η ομάδα μου



Συνεχίζεται...

Κυριακή 5 Ιουλίου 2009

Μπορώ να αντιστοιχίζω, να μετρώ και να προσθέτω!


Χρονική Περίοδος: Σεπτέμβρης- Δεκέμβρης 2008 και συνεχίζεται…

Γνωστικό Αντικείμενο: Μαθηματικά

Τεχνολογικό Εργαλείο: Λογισμικό "Ενσφηνώματα"

Αξιοποιούμε παιδαγωγικά το λογισμικό «Ενσφηνώματα», το οποίο ανήκει στην κατηγορία των κλειστών λογισμικών και έχει δημιουργηθεί από ομάδα εκπαιδευτικών ειδικά για μαθητές της Ειδικής Αγωγής. Το λογισμικό περιλαμβάνει αντιστοιχίες, παζλ εικόνων και αριθμών, χρώματα και σχήματα, ασκήσεις μνήμης και παρατηρητικότητας, αισθητοποίηση των αριθμών 1-5, πρόσθεση και αφαίρεση στην πεντάδα. Υπάρχουν διάφορα επίπεδα βοήθειας ανάλογα με το επίπεδο μάθησης του κάθε μαθητή.

Σκοπός-Στόχοι της δραστηριότητας

- Η διερεύνηση των νοητικών ικανοτήτων των παιδιών
- Η διερεύνηση των δεξιοτήτων τους με τον Η/Υ
- Η διερεύνηση της λογικομαθηματικής σκέψης τους
- Να μπορούν να προβαίνουν σε αντιστοιχίσεις
- Να αναγνωρίζουν τους αριθμούς από το 1-5
- Να προσθέτουν αριθμούς από το 1-5

Διδακτική διαδικασία

Με τους μικρούς μαθητές του Δημοτικού Σχολείου δουλεύουμε με ομάδες των δυο παιδιών. Το κάθε παιδί, αφού συζητήσει με το άλλο μέλος της ομάδας του, πραγματοποιεί ένα-ένα τη δραστηριότητα στον Η/Υ, ενώ ο συμμαθητής του τον βοηθά να βρίσκει τις απαντήσεις. Η δασκάλα διευκολύνει γνωστικά την όλη διαδικασία και ενισχύει τους μαθητές. Για να βοηθήσει τα παιδιά με τη διαδικασία της αναγνώρισης των αριθμών και ιδιαίτερα με τη διαδικασία της πρόσθεσης, ακολουθεί την παρακάτω διαδικασία: Τα παιδιά βλέπουν τη δραστηριότητα στον Η/Υ. Ο υπολογιστής χρησιμοποιείται συνδυαστικά με τη συμβατική διδασκαλία σε ομάδες. Η δασκάλα εξηγεί στους μαθητές τι ζητά η άσκηση και τους δείχνει τον τρόπο να μετρούν χρησιμοποιώντας όσο το δυνατόν περισσότερες αισθήσεις μπορούν (ακοή με παλαμάκια, αφή με το να αγγίζουν το πρόσωπό τους με τα δάχτυλα). Τα παιδιά αναγνωρίζουν και μετρούν τα αντικείμενα που παρουσιάζονται στην οθόνη του υπολογιστή. Στη συνέχει, τοποθετούν τους κατάλληλους αριθμούς στη σωστή τους θέση. Ενισχύονται πάντα θετικά από τη δασκάλα αλλά χαίρονται παράλληλα και την «επιβράβευση» από τον υπολογιστή.

Συμπεράσματα

Ο υπολογιστής, αξιοποιείται ως εποπτικό εργαλείο και γνωστικό εργαλείο στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία. Συνδυάζονται στοιχεία της συμπεριφοριστικής προσέγγισης, με διαβαθμισμένα επίπεδα δυσκολίας και πολλές θετικές ενισχύσεις. Με την εποικοδομητική προσέγγγιση η οποία εντοπίζεται στα πλαίσια της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας με τη φθίνουσα καθοδήγηση (fading scaffolding) της δασκάλας προς τους μαθητές. Οι μαθητές «αντικρύζουν» τις μαθηματικές έννοιες και τις διαδικασίες με μια παιγνιώδη ματιά. Ενεργοποιούνται, διασκεδάζουν, μαθαίνουν, μπορούν να αναγνωρίζουν τους αριθμούς και να κάνουν αντιστοιχήσεις. Κάποια παιδιά με αυτισμό η πολύ χαμηλό νοητικό επίπεδο δυσκολεύονται ακόμα σε αυτό και θέλουν περισσότερη και επαναλαμβανόμενη δουλειά. Η δυσκολία αυξάνεται στις δραστηριότητες της οριζόντιας και της κάθετης πρόσθεσης, ιδίως όταν στον υπολογιστή διακρίνονται μόνο οι αριθμοί και όχι τα αντίστοιχα αντικείμενα που διευκολύνουν τα παιδιά να τα μετρήσουν. Καλλιεργείται η διαδικασία της λογικομαθηματικής σκέψης με τα παιδιά να μπορούν να ταξινομούν γεωμετρικά σχήματα, να κάνουν αντιστοιχίσεις, να αναγνωρίζουν τα σχήματα (τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλος, ορθογώνιο) και να τα τοποθετούν στην αντίστοιχη θέση στο περιβάλλον του υπολογιστή. Αναγνωρίζουν τους αριθμούς από το 1-5, κάνουν προσθέσεις και αφαιρέσεις μέχρι το 5. Η διαδικασία αυτή θα επαναλαμβάνεται, κατά τακτά χρονικά διαστήματα, σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Είναι άξιο προσοχής το γεγονός ότι μέσω της ομαδοσυνεργατικής μάθησης το ένα παιδί βοηθά το άλλο και το ενθαρρύνει. Κάθε συναίσθημα αποτυχίας μοιράζεται, κάθε συναίσθημα επιτυχίας κάνει υπερήφανα όλα τα μέλη της ομάδας.


Video-clip: "Μαζί θα τα μάθουμε όλα!!

Σάββατο 4 Ιουλίου 2009

Tαξίδι στη Χώρα των Γραμμάτων



Γνωστικό Αντικείμενο: Γλώσσα

Χρονική περίοδος: Φεβρουάριος 2009 και συνεχίζουμε...

Εκπαιδευτικό λογισμικό: Ταξίδι στη χώρα των γραμμάτων

Το λογισμικό αποτελεί την πρώτη επαφή του μαθητή με τα γράμματα (ύλη της Α΄Δημοτικού). Μέσα από το παραμύθι οι μαθητές προσεγγίζουν τη γνώση με άμεσο τρόπο, παραστατικό και ευχάριστο, αφού οι πληροφορίες δεν εξιστορούνται απλά, αλλά προκύπτουν μέσα από ζωντανούς διαλόγους και ρέουσα γλώσσα. Ο "Ξεφτέρης" είναι ένα "κλειστό" λογισμικό, το οποίο έχει συμπεριφοριστικά στοιχεία, ιδίως εκείνο της καθοδήγησης και της θετικής ενίσχυσης των παιδιών/χρηστών. Όμως , όταν τα παιδιά καλούνται να συμμετέχουν στην εξέλιξη της ιστορία και να δράσουν, αγγίζουν εποικοδομητικές προσεγγίσεις κατασκευής της γνώσης. Εξ άλλου στην Ειδική Αγωγή, προτείνονται τα καθοδηγούμενα λογισμικά κλειστού τύπου με τον εκπαιδευτικό να αναλαμβάνει τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις μέσα από τη διδασκαλία του, ανάλογα με το Επίπεδο Μάθησης των μαθητών του και τους ιδιαίτερους ρυθμούς τους.

Σκοπός-Στόχοι
Ο γενικότερος σκοπός της γλωσσικής διδασκαλίας αφορά στην ολοκλήρωση της προσωπικότητας των μαθητών, την κοινωνική τους ένταξη, την ανάπτυξη των νοητικών, συναισθηματικών και γνωστικών ικανοτήτων τους.

Οι επιμέρους στόχοι της δραστηριότητας αφορούν:

α)στη γνωριμία των παιδιών με τα γράμματα
β) στην εκφραστική και αναγνωστική δεξιότητα τους
γ)στον εμπλουτισμός του λεξιλογίου τους
δ)στην άσκηση στο διάλογο και τη συζήτηση
ε)στην κατάκτηση γνώσεων αντικειμένων, προσώπων και γεγονότων

Διδακτική διαδικασία

Τα παιδιά σε ομαδούλες των δυο μαθητών διενεργούν τις δραστηριότητες του λογισμικού με τη βοήθεια της δασκάλας τους. Τα παιδιά εισάγονται στην καινούργια ενότητα, εντοπίζοντας στο περιβάλλον τους λέξεις που αρχίζουν από το γράμμα που θέλουμε να μάθουμε. Βρίσκουμε, στη συνέχεια, το γράμμα μέσα σε λέξεις αλλά και στην αρχή τους. Τότε, ανατρέχουμε στο παραμύθι, προσπαθώντας να "κερδίσουμε¨το γράμμα που μόλις μάθαμε. Το γράφουμε στο χαρτί , αλλά και στον επεξεργαστή κειμένου στον υπολογιστή μας.

Συμπεράσματα

Τα παιδιά χαίρονται που μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι. Η διαδικασία συνδυασμού του της γραφής στο τετράδιο και αυτής στον υπολογιστή τα βοηθά να μη βαριούνται και να μην κουράζονται. Η παιγνιώδη μορφή ανεύρεσης γραμμάτων αλλά και οι δραστηριότητες που τελούνται μέσα σε ένα "νοητό" λούνα-πάρκ προκαλούν μικρούς και μεγ'άλους να δοκιμάσουν τις δυαντότητές τους να ψαρέψουν ή να πετύχουν τους σωστούς κρίκους. Παράπονο μαθητή: "Γιατί οι καραμέλες που κέρδισα να μην είναι αληθινές"; Η απάντηση προήλθε από την κυρία "υπολογίστρια" με...σοκοφρετάκια από το super market!

Παρασκευή 3 Ιουλίου 2009

Αναζητώ, μαθαίνω και παρουσιάζω τα Βυζαντινά Χρόνια


Δραστηριότητα: Στα Βυζαντινά Χρόνια

Χρονική περίοδος: Φεβρουάριος 2009

Εκπαιδευτικό λογισμικό: "Ιστορία Ε' & Στ' Δημοτικού", Power Point, Διαδίκτυο

Το εκπαιδευτικό λογισμικό της Ιστορίας, είναι ένα "κλειστό" λογισμικό που είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί από μαθητές με κινητικά προβλήματα των άνω άκρων. Η δασκάλα της τάξης μπορεί να προσαρμόσει την πρόσβαση στο λογισμικό, μέσα από το Εργαλείο Προσαρμογής Παραμέτρων, σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηρηστικά, τις απαιτήσεις και τις δυνατότητες των μαθητών της. Αυτό και κάνει... Παράλληλα αξιοποιείται το λογισμικό παρουσίασης, καθώς και το Διαδίκτυο

Σκοπός-Στόχοι

Γενικότερος σκοπός μας είναι η προσέγγιση της γνώσης μέσα από τα πραγματικά ενδιαφέροντα των μαθητών μας και η σύνδεσή τους με τη σημερινή πραγματικότητα. Το παρελθόν να συνδεθεί με το παρόν, μέσα από την εξέταση αυθεντικών θεμάτων. Οι επιμέρους στόχοι μας αφορούν στη γνωριμία του Βασίλη με βασικά γεγονότα των Βυζαντινών χρόνων, τα οποία αφορούν την κοινωνική, πολιτική, πολιτιστική ζωή.

Διδακτική διαδικασία

Η 'υπολογίστρια' έχει επιλέξει από το βιβλίο Ιστορίας της Ε΄Δημοτικού, τις βασικές θεματικές ενότητες, οι οποίες έχουν το περισσότερο ενδιαφέρον για το Βασίλη και συνδέονται και με τις θεματικές ενότητες και τις δραστηριότητες του λογισμικού. Του Βασίλη του αρέσει να διαβάζει και έτσι κάνει ανάγνωση΄του πρώτου κεφαλαίου. Μαζί με την κυρία συζητούν το "μάθημα" και υπογραμμίζουν τα σημαντικά σημεία. Ο Βασίλης τα καταγράφει στο λογισμικό παρουσίασης power point. Στη συνέχεια κάνουμε τις αντίστοιχες δραστηριότητες από το λογισμικό και καταλήγουμε με συλλογή σχετικών εικόνων από το διαδίκτυο, τις οποίες ο Βασίλης μαθαίνει να τις αναζητά, να τις αποθηκεύει και να τις επισυνάπτει στο λογισμικό παρουσίασης. Αφού γίνει η παραπάνω διαδικασία για όλες τις θεματικές ενότητες, η δουελιά του Βασίλη εκτυπώνεται και μοιράζεται στους συμμαθητές του. Η κοινοποίηση του έργου του, ενθαρρύνει το Βασίλη και ενισχύσει το αυτοσυναίσθημά του. Παράλληλα, ενεργοποιεί και τους συμμαθητές του σε ανάλογες δράσεις.

Συμπεράσματα

Ήταν πολύ ενδιαφέρον σε αυτή τη δραστηριότητα ο συνδυασμός του ¨κλειστού" εκπαιδευτικού λογισμικού της Ιστορίας με το Διαδίκτυο, ως διερευνητικό εργαλείο αλλά και με το λογισμικό παρουσίασης Powr Point. H διδακτική διαδικασία ήταν πολύπλοκη, απαιτούσε τη δική μου πολύ καλή οργάνωση της διδασκαλίας και του χρόνου, αλλά και την οργάνωση του Βασίλη. Το αποτέλεσμα ήταν πολύ καλό, αν και αυτό που υπολογίσαμε περισσότερο ήταν η εποικοδομητική διδακτική και μαθησιακή διαδικασία.

Πέμπτη 2 Ιουλίου 2009

Έχουμε το δικό μας e-mail!


Επικοινωνούμε στο διαδίκτυο
Σήμερα νιώσαμε πολύ χαρούμενοι στο Εργαστήρι μας. Μετά από προσπάθεια ενός μήνα, καταφέραμε να έχουμε σύνδεση με το intene στο Εργαστήρι μας. Η κυρία "υπολογίστρια" ήταν συνέχεια στα τηλέφωνα με τους τεχνικούς αλλά και με ηλεκτρολόγους για να καταφέρουμε να περάσει το μεγάάαααλο καλώδιο από το γραφείο των διευθυντών στη δική μας μικρή φωλίτσα. Μη νομίζετε ότι έχουμε το πιο σύγχρονο εργαστήριο με τους super καινούργιους υπολογιστές που τρέχουν σε...vista κι έχουν επίπεδες εικόνες! Α, πα πα...Οι δικοί μας έχουν ένα παλιό office, οθόνες που πιάνουν πολύ χώρο κι είναι γεμάτες δαχτυλιές που δε βγαίνουν κι έναν εκτυπωτή που μια δουλεύει και μια όχι και καταβροχθίζει τα μελάνια μας. Αλλά, ναι...τώρα έχουμε internet και μπορούμε να έχουμε το δικό μας Ε-MAIL!! Έτσι, η κυρία "υπολογίστρια" μας άνοιξε ηλεκτρονικές διευθύνσεις, άλλες στο yahoo, άλλες στο gmail, στο google και αρχίσαμε δειλα-δειλα να επικοινωνούμε μεταξύ μας. Η κυρία έχει κρατήσει τις διευθύνσεις και τους μυστικούς μας κωδικούς γιατί είμαστε λίγο ξεχασιάριδες. Το αστείο είναι ότι δεν έχουμε υπολογιστές στους ξενώνες που μένουμε ή στο ΚΑΠΑ μέσα στο νοσοκομείο, ή και στα σπίτια μας για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας. Μόλις όμως πάμε στο εργαστήρι μας, ο ένας επικοινωνεί με τον άλλο και σε λίγο καιρό θα μπορούμε να στέλνουμε e-mail και από κάποιο intenet cafe! Μαθαίνουμε να επισυνάπτουμε και εικόνες και να τις στέλνουμε ο ένας στον άλλο. Και κάτι ακόμα! Στείλαμε e-mail και στον αγαπημένο μας ποδοσφαιριστή, τον Νικοπολίδη και τον καλέσαμε να έρθει να παίξει μαζί μας ποδόσφαιρο στην αυλή, γιατί πώς να το κάνουμε, είμαστε εξαιρετικοί παίκτες και θα του βάλουμε πέντε - έξι γκολάκια! Εκπίζουμε να δει το mail μας και να μας απαντήσει! Να σας πούμε κάποιες από τις διευθύνσεις μας να μας στείλε τε mail;Εγώ είμαι η €ιρήνη και το emai μου είναι naziara1@yahoo.gr, έχω κι ένα φίλο το Βύρωνα, που επειδή του αράσουν τα φιλάκια και οι αγκαλίτσες, η κυρία υπολογίστρια τον έβγαλας agkalitsas@gmail.com . Τα υπόλοιπα e-mail θα σας τα γράψω σε λίγες μέρες γιατί δε τα θυμάμαι και θα ρωτήσω την κυρία Μαρία να μου τα πει.
Ειρήνη,
μαθήτρια του ΕΕΕΕΚ Νταού
κυρία Υπολογίστρια

Τετάρτη 1 Ιουλίου 2009

Γνωρίζω το πρόσωπό μου μέσα από τη λάμψη των ακτίνων

Απόκτηση βασικών δεξιοτήτων

Εκπαιδευτικό Λογισμικό: «Ακτίνες»

Το λογισμικό αυτό αποτελεί ένα δομημένο εκπαιδευτικό περιβάλλον που είναι κατάλληλο για παιδιά με ελαφριά και μέτρια νοητική καθυστέρηση. Οι ΑΚΤΙΝΕΣ είναι βασισμένες στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών με τις δραστηριότητες του λογισμικού να έχουν ως σκοπό να βοηθήσουν τους μαθητές να επιτύχουν όσο το δυνατόν περισσότερους εκπαιδευτικούς στόχους στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Η παρουσίαση των διαφόρων θεμάτων γίνεται με τη χρησιμοποίηση τριών αισθητηριακών οδών: ακουστική, οπτική και απτική. Οι θεματικές ενότητες είναι: σώμα, πρόσωπο, ρούχα, καθαριότητα, τρέφομαι σωστά, οικογένεια, φίλοι, φορεσιές, μουσικά όργανα, επαγγέλματα- εργαλεία, μέσα μεταφοράς, φυσικά φαινόμενα, ώρα, χρήματα.

Χρονική περίοδος: Ιανουάριος 2009 και συνεχίζουμε…

Σκοπός- Στόχοι Δραστηριότητας

Ο γενικότερος σκοπός της δραστηριότητας είναι να χρησιμοποιούν τα παιδιά τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις τους, όπως υποστηρίζεται και από την εποικοδομητική προσέγγιση αξιοποίησης εργαλείων των ΤΠΕ, να εξασκούν τις δεξιότητές τους και να μαθαίνουν συνεχώς
καινούρια πράγματα. Οι δεξιότητες που προάγονται μέσα από τις διάφορες δραστηριότητες
είναι εκείνες της κριτικής σκέψης, της λήψης αποφάσεων και της επίλυσης προβλημάτων.

Επιμέρους στόχοι

α) Να μάθουν τα παιδιά τα μέρη του κεφαλιού.
β) Να μπορούν να χρησιμοποιούν το σχετικό λεξιλόγιο για να κάνει περιγραφή
ενός προσώπου.
γ) Να γράφουν απλές λέξεις (π.χ. τα μέρη του κεφαλιού) ή και προτάσεις.
δ) Να μπορούν να διαβάσουν απλές λέξεις και να αντιστοιχίσουν λέξεις που ακούνε (σειρά
φθόγγων) με τις γραμμένες λέξεις (σειρά γραφημάτων).

Διδακτική διαδικασία

Οι στόχοι μπορεί να φαίνονται σ’ εμάς απλοί, αλλά δεν είναι για τα παιδιά με νοητική στέρηση ή με αυτισμό. Η δραστηριότητα αυτή διενεργείται ανάμεσα στην «υπολογίστρια», δασκάλα του εργαστηρίου και το κάθε παιδί ατομικά στον υπολογιστή. Ο Τίμος, η Ειρήνη, ο Αντρέας, ο Γιώργος, ο Σπύρος είναι οι μαθητές με τους οποίους δουλεύουμε, για την ώρα με αυτό το λογισμικό. Παιδιά του Δημοτικού αλλά και του ΕΕΕΕΚ. Αρχικά, εμφανίζεται στην οθόνη ένα κεφάλι παιδιού (αγόρι & κορίτσι) και προσπαθούμε, να επιλέξουμε το μέλος που λείπει και να το τοποθετήσουμε στη σωστή θέση. Δίνονται τέσσερις επιλογές από το λογισμικό και όταν ο μαθητής μας επιλέξει κάποιο μέρος του κεφαλιού με κλικ, εκφωνείται το όνομα του μέλους αυτού (π.χ. μύτη). Η διαδικασία αυτή ξεκίνησε τον Ιανουάριο και ακόμα συνεχίζεται με κάποιος από τους μαθητές. Η δασκάλα, στη συνέχεια, ζητά από τους μαθητές της να περιγράψουν το πρόσωπο του αγοριού και του κοριτσιού, εφόσον πρώτα τοποθετήσει το μέρος που λείπει. Η δραστηριότητα αυτή γίνεται προφορικά, αφού οι μαθητές μας δυσκολεύονται πολύ να διαβάσουν. Η «υπολογίστρια» έχει ετοιμάσει κάρτες με γραμμένα τα μέρη του κεφαλιού και ζητάει από τους μαθητές να αντιστοιχίσουν το όνομα του μέρους που ακούγεται με την καρτέλα. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η δασκάλα συγκεντρώνει τα παιδιά σε ομάδες των δυο μαθητών και επαναλαμβάνει τις δραστηριότητες.

Τα πρώτα μας συμπεράσματα

Με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού παρέχεται ενθάρρυνση στα παιδιά για να ολοκληρώσουν τη δραστηριότητα. Επίσης, στις περιπτώσεις που αποτυγχάνουν παρέχονται ενθαρρυντικά σχόλια από το λογισμικό, αλλά κυρίως από τη δασκάλα η οποία συμβουλεύει και βοηθά τα παιδιά σε όλη τη διδακτική διαδικασία. Τα παιδιά, αποκτούν βασικές δεξιότητες μέσα από το παιχνίδι, νιώθουν ευχάριστα, ενθουσιάζονται και μαθαίνουν.

Καλά πάμε και συνεχίζουμε!