Τετάρτη 1 Ιουλίου 2009

Γνωρίζω το πρόσωπό μου μέσα από τη λάμψη των ακτίνων

Απόκτηση βασικών δεξιοτήτων

Εκπαιδευτικό Λογισμικό: «Ακτίνες»

Το λογισμικό αυτό αποτελεί ένα δομημένο εκπαιδευτικό περιβάλλον που είναι κατάλληλο για παιδιά με ελαφριά και μέτρια νοητική καθυστέρηση. Οι ΑΚΤΙΝΕΣ είναι βασισμένες στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών με τις δραστηριότητες του λογισμικού να έχουν ως σκοπό να βοηθήσουν τους μαθητές να επιτύχουν όσο το δυνατόν περισσότερους εκπαιδευτικούς στόχους στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Η παρουσίαση των διαφόρων θεμάτων γίνεται με τη χρησιμοποίηση τριών αισθητηριακών οδών: ακουστική, οπτική και απτική. Οι θεματικές ενότητες είναι: σώμα, πρόσωπο, ρούχα, καθαριότητα, τρέφομαι σωστά, οικογένεια, φίλοι, φορεσιές, μουσικά όργανα, επαγγέλματα- εργαλεία, μέσα μεταφοράς, φυσικά φαινόμενα, ώρα, χρήματα.

Χρονική περίοδος: Ιανουάριος 2009 και συνεχίζουμε…

Σκοπός- Στόχοι Δραστηριότητας

Ο γενικότερος σκοπός της δραστηριότητας είναι να χρησιμοποιούν τα παιδιά τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις τους, όπως υποστηρίζεται και από την εποικοδομητική προσέγγιση αξιοποίησης εργαλείων των ΤΠΕ, να εξασκούν τις δεξιότητές τους και να μαθαίνουν συνεχώς
καινούρια πράγματα. Οι δεξιότητες που προάγονται μέσα από τις διάφορες δραστηριότητες
είναι εκείνες της κριτικής σκέψης, της λήψης αποφάσεων και της επίλυσης προβλημάτων.

Επιμέρους στόχοι

α) Να μάθουν τα παιδιά τα μέρη του κεφαλιού.
β) Να μπορούν να χρησιμοποιούν το σχετικό λεξιλόγιο για να κάνει περιγραφή
ενός προσώπου.
γ) Να γράφουν απλές λέξεις (π.χ. τα μέρη του κεφαλιού) ή και προτάσεις.
δ) Να μπορούν να διαβάσουν απλές λέξεις και να αντιστοιχίσουν λέξεις που ακούνε (σειρά
φθόγγων) με τις γραμμένες λέξεις (σειρά γραφημάτων).

Διδακτική διαδικασία

Οι στόχοι μπορεί να φαίνονται σ’ εμάς απλοί, αλλά δεν είναι για τα παιδιά με νοητική στέρηση ή με αυτισμό. Η δραστηριότητα αυτή διενεργείται ανάμεσα στην «υπολογίστρια», δασκάλα του εργαστηρίου και το κάθε παιδί ατομικά στον υπολογιστή. Ο Τίμος, η Ειρήνη, ο Αντρέας, ο Γιώργος, ο Σπύρος είναι οι μαθητές με τους οποίους δουλεύουμε, για την ώρα με αυτό το λογισμικό. Παιδιά του Δημοτικού αλλά και του ΕΕΕΕΚ. Αρχικά, εμφανίζεται στην οθόνη ένα κεφάλι παιδιού (αγόρι & κορίτσι) και προσπαθούμε, να επιλέξουμε το μέλος που λείπει και να το τοποθετήσουμε στη σωστή θέση. Δίνονται τέσσερις επιλογές από το λογισμικό και όταν ο μαθητής μας επιλέξει κάποιο μέρος του κεφαλιού με κλικ, εκφωνείται το όνομα του μέλους αυτού (π.χ. μύτη). Η διαδικασία αυτή ξεκίνησε τον Ιανουάριο και ακόμα συνεχίζεται με κάποιος από τους μαθητές. Η δασκάλα, στη συνέχεια, ζητά από τους μαθητές της να περιγράψουν το πρόσωπο του αγοριού και του κοριτσιού, εφόσον πρώτα τοποθετήσει το μέρος που λείπει. Η δραστηριότητα αυτή γίνεται προφορικά, αφού οι μαθητές μας δυσκολεύονται πολύ να διαβάσουν. Η «υπολογίστρια» έχει ετοιμάσει κάρτες με γραμμένα τα μέρη του κεφαλιού και ζητάει από τους μαθητές να αντιστοιχίσουν το όνομα του μέρους που ακούγεται με την καρτέλα. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, η δασκάλα συγκεντρώνει τα παιδιά σε ομάδες των δυο μαθητών και επαναλαμβάνει τις δραστηριότητες.

Τα πρώτα μας συμπεράσματα

Με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού παρέχεται ενθάρρυνση στα παιδιά για να ολοκληρώσουν τη δραστηριότητα. Επίσης, στις περιπτώσεις που αποτυγχάνουν παρέχονται ενθαρρυντικά σχόλια από το λογισμικό, αλλά κυρίως από τη δασκάλα η οποία συμβουλεύει και βοηθά τα παιδιά σε όλη τη διδακτική διαδικασία. Τα παιδιά, αποκτούν βασικές δεξιότητες μέσα από το παιχνίδι, νιώθουν ευχάριστα, ενθουσιάζονται και μαθαίνουν.

Καλά πάμε και συνεχίζουμε!

1 σχόλιο:

  1. Μαρία ,χαίρομαι που σε γνωρίζω μέσα από το καταπληκτικό blog σου. Θαυμάζω τη δουλειά που κάνεις στο σχολείο σου εσύ και οι συνάδελφοί σου. Είμαι και εγώ δάσκαλος ειδικής Αγωγής(3 χρόνια τώρα).Αν και σ'όλα τα χρόνια που είμαι στην εκπαίδευση, την ειδική αγωγή είχα στο πίσω μέρος του κεφαλιού μου και "έβλεπα " την "τεμπελιά" , την "βαρεμάρα" ή την διαφορετικότητα των μαθητών μου με κριτική ματιά. Διδάσκω στο Τ.Ε. του 6ου Δ Σχ Αγ Παρασκευής και χρησιμοποιώ και εγώ τα λογισμικά που αναφέρεις στο blog σου. Βοήθησέ με να βρω το λογισμικό "ακτίνες" για το σχολείο μου . (Έχω παιδιά με αυτισμό και νοητική υστέρηση). Πώς μπορώ να το προμηθευτώ;Αυτό το διάστημα διαμορφώνω ένα παρόμοιο blog ( o-m-a-d-a.blogspot.com/ ) πληροφοριών και αλληλεπίδρασης μεταξύ δασκάλων ειδικής αγωγής της Β΄Διεύθυνσης Αθήνας,με φιλοδοξία να γίνει σημείο συνάντησης δασκάλων ειδικών και μη της ευρύτερης κοινότητας. Θα χαρώ να γίνεις μέλος εσύ και οι συνάδελφοί σου(με τον Βασίλη τον Κώτση είχα γνωριστεί από την Παμμακάριστο το '92 περίπου) και να προτείνεις βελτιώσεις και ιδέες . Στο Βόλο ήμουνα κι εγώ . Συμμετείχα με μια παρουσίαση ενός λογισμικού με εικόνες Makaton.(Καταπληκτικές οι δυνατότητες του διαδραστικού πίνακα έ; ) Μπορεί να σας επισκεφτώ το Σεπτέμβρη . Δέχεστε επισκέψεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή